Friday, February 19, 2016

Resepi ketam masak lemak cili api

Wow wow wow.. raya cina ngidam nak masak ketam.. diulang.. nak MASAK ketam.. seminggu selepas raya baru ketemu itu ketam.. ini pon tak berapa nak fresh sgt keketam nye.. 

ok last entry pasal ketam x puas ati cedok gambar dr belog org lain.. kalik ni i buat tutorial sembelih ketam secara bergambar.. haha.. boleh buat rujukan nnt2..

ok. cara siang ketam.. tutorial bergambar: 

1. memula meniarapkan ketam macam ni

2. kopek ketam punye insang tu 

3. kopek sampai ke kulit atas.. tebalik kan lah ketam tu sbb nak kopek kulit die smp ke arah mata ketam.. secara ringkas.. kopek kulit ketam dari bontot smp lah ke mata die.. hahah 

4. gambar lebih jitu.. buang sume lelendir ketam.. basuh2 kulit keras tu pon buang skalik 

5. pastu gunting semua ujung2 tajam2 kat kaki ketam.. penyepit2 die sume.. mcm ketip kuku laa camtu..

dah siap.. basuh bersih2.. ready utntuk di masak... 



Resepi masak lemak cili padi ketam pulak

1. ni bahan2.. tumbuk/blend cili, bawang, halia, kunyit idop/serbuk

2. masokkan sume dalam periuk/kuali.. semua kecuali daun kunyit..santan pon masok skalik.. kacau tanpa henti smp mendidih..  

3. masokkan garam, asam keping, daun kunyit yg dah dihiris.. rasa.. tutop api dan hidang.. nyumsss 

selamat mencuba!!




4 comments:

  1. sy pun suka kalau msk lemak ketam hiris daun kunyit,tp hubby tak suka hahah

    ReplyDelete
  2. Wah bestnya nnt nk cuba gak sendiri

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails