Sunday, August 16, 2015

Some notes for me.. semoga tabah

MEMETIK DARI BLOG LAIN..

Tetap menjadi hambaNYA yang bersyukur dan meng'upgrade pengurusan hati - sebagai bekal kekuatan di alam pinjaman yg tidak kekal.

Pengurusan hati...Ya, sangat penting. Kerana hampir semua masalah kita dengan ALLAH dan orang lain, adalah dari cara kita mengelolakan hati. Hati yang bersih dan kuat - melahirkan tindakan dan ucapan yang menenangkan. Hati yang kotor tanpa dirawat - menonjolkan perilaku yang sulit lagi tidak menyenangkan.

Apa khabar hati? Kadang-kadang banyak masalah tak selesai kerana hati yang tidak dirawat - hati yang malas, hati yang jahil, hati yang berprasangka, hati yang tidak mahu memaafkan, hati yang dendam, hati yang tak sabar, hati yang didiami syaitan kerana jauh dari tuhan... ayuh muhasabah hati...! Ayuh kita gotong royong membasuh hati sebersih-bersihnya..!

“Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kepada Allah dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang dia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari akhirat) dan (sekali lagi diingatkan): Bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Amat Meliputi Pengetahuan-Nya akan segala yang kamu kerjakan.” [al-Hasyr 59:19]

Sewaktu hati rasa tidak punya kekuatan apa-apa lagi, jangan putus harap dengan kekuatan doa - ia mampu merubah api menjadi salji... bersangka baiklah denganNya.

Isilah hati dengan niat yang baik-baik. Berniat untuk berbuat baik dan berkasih sayang dengan insan sekeliling. Berniat untuk menggembirakan orang lain, kerana ALLAH. Sekalipun kasih sayang dan kebaikan kita kadangkala tidak mendapat perhatian apatah lagi ganjaran dari manusia. Sesungguhnya ALLAH pasti membalas dengan sesuatu yang tidak kita sangka, bila kita benar-benar mencintai kerana ALLAH.

"If all I cared about was my own happiness, it would be impossible to be happy, because I'd literally have nothing to be happy about. Happiness is impossible if all I want is my own happiness."


Di pagi hari, jangan lupa beraktiviti untuk menguatkan hati dengan zikir pagi yang diajar Rasul SAW dan bacalah Al Quran selembar dua dengan difahami makna, moga hati tersiram segar dengan ayat-ayat ALLAH.

Hati perlu dilatih untuk bersabar. Sabar orang melayu, ada batasnya.. Sabar orang mukmin, bersabar dan dikuatkan kesabaran itu hingga menginjak kaki ke syurga..bersabarlah, kerana Allah. Tiap kali hati seakan tak mampu bersabar - dapatkan talian hayat - ALLAH! Minta kekuatan dari ALLAH, minta ALLAH bersama kita dalam semua keadaan.

Hati perlu digilap dengan keimanan. Bertungkus lumuslah mencari nikmat iman...kerana iman akan mempersembahkan ketenangan dalam hidupmu, sepanjang perjalanan bertemu tuhan... Hati yang beriman tidak putus asa dengan cabaran, kerana percaya di sana kasih sayang dan ampunan ALLAH selalu ada buat kita.

Banyak perkara berlaku yang manis dan yang pahit... ALLAH tidak mungkin mentakdirkan perkara yang sia-sia.. Wahai hati, ambillah masa untuk mengenali dan mencintai Allah, nescaya hati ini kan mampu menerima dengan tenang segala yang datang dari Tuhan..

Cinta kasih dan sayang itu Allah yang datangkan pada kita.. juga pada mereka.. hanya pinjaman.. yg tak dpt dijangka apa pengakhirannya.. bila akan berakhir.. nikmatilah segala kemanisan.. hargailah segala kebaikan..

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails