Tuesday, July 22, 2014

Resepi daging salai masak lemak cili api

tatau nak masak ape utk berbuka.. ade dageng dalam petiais.. dah a baru balik dari jaga booth MIROS kat Perbadanan Putajaya.. haus giler..sakit giler kaki.. rasa nak tegok jek air sejok 1 botol tupperware.. hoho

lalu kedapor bertungkus lumus masak..

DAGING SALAI LEMAK CILI API

bahan daging salai:
daging 1 cup dipotong nipis2 bentuk 4 segi
kunyit serbuk 1 sudu kecil
garam 1/2 sudu kecil

cara salai dageng:
-gaul2 kan lalu bakar guna pemanggang ajaib.. dalam 5 minit camtu bakar..


bahan kuah masak lemak cili api:

bahan kisar:
bawang besar 1 bijik,
bawang putih 3 ulas,
kunyit serbuk 2 sudu kecil,
halia 2 cm,
cili padi 4-8 tangkai

bahan lain:
serai 2 tangkai ketuk2
asam keping/asam gelugur
daun kunyit hiris halus
santan

cara2 buat kuah:
-gaulkan dalam kuali TEFAL semua bahan kisar dan serai dan asam keping + air.. biarkan mendidih
-masokkan dageng yang dah disalai
-masokkan santan.. kacau smp mendidih
-masokkan garam dan daun kunyit yang telah di hiris2..

siap! hidangkan dengan nasik panas kalau tak diet.. kalau diet tayah la makan nasik.. ratah jek dageng yg sedap dan empok ituw..


8 comments:

  1. Mane gmbr nye lot? Kesian org yg xde Tefal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku kan dabel stended.. hoho.. gambo xde plating comot dan prnat dan lapar.. huhu

      Delete
  2. daging salai tu daging bakar ke daging yg diasapkan.. xde jual yg dh siap ke ek

    ReplyDelete
    Replies
    1. time bakar tu ade gak kne asap sikit2 kot... hahaha.... kat rmh mmg ade daging yg biase tu.. maka bakar jek la.. kalau kat kedai rasenye ade yg jual dah salai.. tatau kat mane la tapik.. kehkeh

      Delete
  3. Replies
    1. haaa masak masak.. jgn asek nak beli jek.. kehkehkeh

      Delete
  4. Dengar macam sedap..tapi aida tak boleh makan masak lemak yang bersalai-salai ni sebab ada bau kan..tak syok makan..heheee

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni bukan salai sgt,, bakar jek dageng nyeh.. hehe

      Delete

Related Posts with Thumbnails