Thursday, March 21, 2013

Musim bayo cukai pendapatan


Oi da bulan 3.. da kne submit borang BE cukai pendapatan individual..
tahun2 lepas tak endah pon pasal nak isik borang ni sbb gaji tak kne potong secara paksa setiap bulan bayo cukai pendapatan..

tahun ni bile rezeki meningkat naik, Alhamdulillah, baru lah tergesa2 dari bulan 2 dah tak sabo nak isik borang cukai pendapatan sbb nak claim balik ape yg dah terlebih bayo.. haha mau nye tak.. banyak kot gaji kene potong sbb cukai pendapatan nih.. sesuka ati depa jek kan..

tapi, selaras ngan perlaksanaan taksiran cukai setiap tahun, akan ade disertakan sekalik penyata gaji tahunan oleh pihak syarikat..

terbuntang mata makcik tengok jumlah... bagi makcik yg tak penah pegang duit banyak dan bukan anak orang kaya ni.. bile tgk jumlah gaji tahunan.. mmg BANYAK!!! terkejut...  tapi terdetik kat ati..

"MANE PERGI DUIT GAJI AKU YG BANYAK2 NI??????"
"Setiap bulan jek abes"
"Kekadang tak sampai sebulan penoh bulan ngambang, dah abes!"

pergh!!! beristighfar kejap.. (sila jgn baca ini sebagai riak, ini bukan bertujuan riak tapi nak sedokan diri makcik ni haaa ko gaji bnyk2 ko tak nyimpan pon, kambeng!)..

tapi Alhamdulillah jugak lah bile mengenangkan ade rumah utk dibayar.. so nampak laa duit tu habis ke mana.. tapi yg selebih nye g mane? haha.. kalo beli barang2 mcm consumeable seperti makanan, sabun sume tu, mesti kita rase mcm oiiii ape yg aku dok boros sgt smp sume gaji abes?? hahahah

Itulah org tua2 kata, besar periuk nasik, besarlah keraknya..
maksod die kalo beso mane pon gaji tetap abes jugak .. kan?? ke salah?

haha.. kbai..

2 comments:

  1. buat cukai individu ke? tak buat cukai combine suami isteri ke? aku pon mls nk kumpul resit utk tax exemption..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ijad tak kne cukai.. so individu suda..

      Delete

Related Posts with Thumbnails